Menstruatsioonist tohib ja tuleb rääkida

Menstruatsioonist tohib ja tuleb rääkida

Palun jaga seda lugu! Aitäh!
Jälgi lihtsas keeles uudiseid!

Jälgi Arusaamise Agentuuri!

Palun jaga seda lugu! Aitäh!
JOONIS: menstruatsioon (1200×630px). ALLIKAS: Pixabay
Joonisel on mestruatsioonitarbed naistele. Allikas: Pixabay

Naiseks olemist ei pea häbenema. 
See kehtib ka menstruatsiooni ehk päevade kohta.
Menstruatsioon on tavaline osa naise elust. 

Ka iga mees võiks teada, 
mida tähendab menstruatsioon. 

Kahjuks häbenevad paljud oma kehast rääkida.
Nii võib juhtuda, 
et mõni tervisehäda jääb märkamata.

Sel nädalal algatasid Regionaalhaigla arstid kampaania,
millega julgustatakse naisi rääkima verekaotusest menstruatsiooni ajal. 

Kampaania nimi on “Liiga pahad päevad”.

Lihtsaskeeles.ee uurib:

  • mis on menstruatsioon
  • miks sellest rääkimist peljatakse
  • miks on vaja arstile rääkida suurest verekaotusest
FOTO naiste suguelundid (1200 × 630 px). AUTOR Katrin Jõgisaar
Joonisel on naiste suguelundid.
Joonise autor on Katrin Jõgisaar

Mis on menstruatsioon?

Menstruatsioon esineb ainult naistel.
See on seotud naiste võimega saada lapsi.

Naise emakas ja munasarjad valmistuvad raseduseks korrapäraselt.
Sellist valmistumist nimetatakse tsükliks.

Tsükkel on erinevatel naistel erineva pikkusega.
Tavaliselt on see 21 kuni 35 päeva pikk.

Tsükkel algab menstruatsiooniga.

Menstruatsioonile järgneb aeg,
kui naise keha valmistub ovulatsiooniks.

Ovulatsiooni ajal väljub munasarjast
viljastamist ootav munarakk.

Viljastada saab munarakku seemnerakk.
Seemnerakke leidub mehe spermas.

Kui naine ja mees seksivad,
võib seemnerakk jõuda munarakuni.

Iga tsükli ajal tekib emaka sisse pehme kiht,
et viljastatud munarakk saaks sinna kinnituda.

Kui viljastatud munarakk kinnitub,
siis on naine rase.

Kui naine last ootama ei jää,
osutuvad munarakk ja emaka sees olev pehme kiht üleliigseteks.
Need heidetakse emakast välja.

Emaka puhastumine ongi menstruatsioon.

Menstruatsiooni ajal jookseb naisel kuni 8 päeva tupest verd.

Enda verest puhtana hoidmiseks kasutavad naised abivahendeid:

  • sidemeid
  • tampoone
  • menstruaalanumat ehk kupsikut
  • lekkekindlat aluspesu.
FOTO menstruatsioonitsükkel (1200 × 630 px). AUTOR Katrin Jõgisaar
Joonisel on 28-päevane tsükkel.
Igal naisel on tsükkel erinev.
Kui naine jääb rasedaks, siis tsükkel katkeb.
Joonise autor on Katrin Jõgisaar

Menstruatsiooni nimetatakse mitut moodi

Mõnikord öeldakse mentruatsiooni kohta ka menses

Rahvakeelselt öeldakse näiteks:

  • päevad
  • pahad päevad
  • ments
  • kuupuhastus
  • punased pühad
  • lapipäevad

Vanasti öeldi menstruatsiooni kohta:

  • kuuriided
  • kuuhaigus
  • kuukirjad
  • kuutõbi
  • kuukraamid
  • pioneerid

Rahvakeelseid väljendeid on veelgi. 

Miks menstruatsiooni häbenetakse?

Mitmetest rahvakeelsetest sõnadest paistab välja,
et menstruatsiooni peetakse halvaks 
või sellest häbenetakse otse rääkida.

Selle suhtumise taga võib olla kunagine arusaam, 
et päevadest pole viisakas rääkida. 

Häbenetud on ka abivahendite puudust.

Tänapäeval võib naine abivahendeid poest osta. 
Alles 30 aastat tagasi tuli sidemeid ise teha. 
Ise tehtud sidemeid kandes sattus veri kergemini riietele.
Kardeti vereplekke riietel.

Naine ei pea oma keha häbenema.

Kampaania "Liiga pahad päevad"

Sel nädalal algatasid Regionaalhaigla arstid kampaania,
millega julgustatakse naisi rääkima verekaotusest menstruatsiooni ajal. 

Kampaaniaga “Liiga pahad päevad” edastatakse sõnumit:

  • menstruatsioonidest rääkimine on normaalne osa elust
  • suurest verekaotusest menstruatsiooni ajal peab arstile rääkima

Regionaalhaigla arsti Mariken Rossi sõnul tasub meeles pidada:

  • iga kuu väga palju verd kaotada ei ole ohutu
  • suur verekaotus võib mõjutada tervist ja meeleolu
  • suur igakuine verekaotus võib tähendada veritsushäiret

Veritsushäired on haigused,
mille puhul on häirunud vere hüübimine.

Mariken Ross paneb kõigile südamele,
et menstruatsioonist peab julgema rääkida.

Mariken Ross on hematoloogiakeskuse juhataja. 
Keskus tegeleb verehaigustega. 

Kampaania koduleht on hemofiiliapaev.ee.

Kuidas mõõta vere kogust?

Rohke veritsusega menstruatsioonile võib viidata:

  • veri satub alatasa su riietele
  • sul tuleb tupest sageli suuri vereklompe
  • sa pead väga tihti sidemeid või tampoone vahetama
  • sa pead korraga kasutama kahte abivahendit
  • sa ei saa veritsuse tõttu tegeleda oma igapäevase eluga
KAMPAANIA PLAKAT liiga pahad päevad (1200×630 px)
Kampaania "Liiga pahad päevad" plakat
FOTO Katrin Jõgisaar (230 × 230 px). ALLIKAS erakogu

Katrin Jõgisaar

Loo koostaja ja kujundaja
- lihtsaskeeles.ee peatoimetaja
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja

Lihtne keel

Lihtne keel on lihtsustatud keel.
See on vajalik inimesele,
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.

Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.

Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Palun jaga seda lugu! Aitäh!
Jälgi lihtsas keeles uudiseid!

Jälgi Arusaamise Agentuuri!

Scroll to Top