Vaktsineeri puugihaiguse vastu
Jälgi Arusaamise Agentuuri!
Kevadel lähevad ilmad soojaks.
Kui õues on enam kui 5 kraadi sooja,
ronivad puugid välja paikadest,
kus nad talve veetsid.
Kuigi puuk on välimuselt sarnane putukatega,
on ta hoopis ämbliku sugulane.
Eestis liiguvad looduses puugid aprillist oktoobrini.
Puugid levitavad mitmeid nakkushaiguseid.
Nad ise neid haigusi ei põe.
Üks puugi levitatavatest haigustest on puukentsefaliit.
Terviseamet soovitab:
- puukentsefaliidi vastu vaktsineerida
- looduses viibides ennetada puugihammustusi
Toimivad vaktsiinid on olemas nii täiskasvanutele kui lastele.
Vaktsineerimas tuleb käia mitu korda:
- esimese ja teise korra vahele jääb 1-3 kuud
- kolmas kord on aasta hiljem
- edaspidi tuleb teha kordussüste 3-5 aasta järel.
Kaitse tekib juba teise süsti järel,
kuid mõju on vaja pikendada.
Vaktsineerida saab näiteks apteekides.
Loe lisaks vaktsineeriapteegis.ee
Mis on puukentsefaliit?
Puukentsefaliit on nakkushaigus.
1-2 nädalat pärast nakkuse saamist:
- jäävad valusaks lihased
- hakkab valutama pea
- tekib palavik.
Enamasti kaovad need nähud nädalaga.
1/3 haigestunutest põeb puukentsefaliiti raskelt,
kuna haigus mõjutab nende aju.
Raskelt haigestunul tekib:
- kõrge palavik
- tugev peavalu
- kange kukal
- oksendamine
- uimasus
- väga halb enesetunne
Pärast raskelt põetud puukentsefaliiti,
võivad tekkida häired:
- liikumisel
- keskendumisel
- mäluga
Raske haigestumise tagajärjel mõned inimesed surevad.
Puukentsefaliiti saab haigestuda ainult 1 kord elu jooksul.
Kuidas puukentsefaliit levib?
Puukentsefaliit levib:
- puugihammustusega
- pastöriseerimata piima joomisel
Pastöriseerimine on piima kuumutamine,
et tagada selle ohutus.
Piima ei lasta kuumutamisel keema.
Poes müüdavaid piimasid on enamasti pastöriseeritud.
Kuidas ennetada puugihammustusi?
Et puuke oma riietel märgata:
- kanna heledaid riideid
- kanna pikkade varrukatega riideid
Et ennast puukide eest kaitsta:
- kanna looduses liikudes pikki pükse või retuuse
- topi püksisääred sokkide või kummikute sisse
- kanna mütsi
- kanna kinniseid jalanõusid
- kasuta nahale pihustatavaid või määritavaid puugitõrjevahendeid
Et leida puuke:
- kontrolli pärast looduses liikumist kogu keha üle
- ära unusta kontrollida ka kõrvataguseid, kaenlaaluseid
- vaata üle oma lemmikloomad
- vaata üle loodusest toodud lillekimbud, marjad, seened.
Mida teha puugihammustuse korral?
Kui puuk on hammustanud:
- eemalda puuk võimalikult kiiresti
- pese hammustuskoht puhtaks
- kui puuki eemaldada ei õnnestu, mine arsti juurde
Puugi eemaldamisel kasuta peenikesi pintsette või apteekides müüdavaid puugieemaldamise vahendeid.
Puugi eemaldamisel:
- võta puugist võimalikult pea lähedalt kinni
- sikuta ettevaatlikult
- ära pigista puugi tagakeha
- hoidu puugi määrimisest mingite ainetega
Pärast puugi eemaldamist jälgi mõne nädala jooksul oma tervist.
Viited kasutatud tekstidele
- Farmi koduleht “Mis juhtub pastöriseeritud piimaga?”
- Puugiinfo “Puugioht”
- ta.vaktsineeri.ee “Puukentsefaliidi vastu tagab kaitse vaid vaktsineerimine”
- Terviseamet “Ettevaatust: esimeste soojakraadidega ärkavad ka puugid”
- Terviseamet “Puukentsefaliit”

Katrin Jõgisaar
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja
Lihtne keel
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.
Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.
Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Jälgi Arusaamise Agentuuri!

